top of page
050-7301951
רוח חדשה במוצקין

הסיכון של אישה במוצקין לחלות בצוואר הרחם גדול ב-70%

  • תמונת הסופר/ת: רוח חדשה במוצקין
    רוח חדשה במוצקין
  • 21 באוג׳ 2021
  • זמן קריאה 4 דקות

קישור לדו"ח רשם הסרטן על קריית מוצקין (2018) https://drive.google.com/file/d/1cWiX7et3YosPbMHN8y_gtKxRs84mwYjc/view?fbclid=IwAR0MljGcIqvJKgl2ylhm5MUxZYVcKsQHnLoHqOhZByF7ebwtohqCKkfutMA תחלואה ממחלת הסרטן במוצקין היא לא הבעיה של משרד הבריאות. היא הבעיה שלנו. אנחנו מקבלים את מלאך המוות הזה כאילו מדובר בגזירת גורל שבמקרה הרע אין מה לעשות כנגדה ובמקרה הפחות רע - כאילו מישהו אחר צריך לטפל בזה. לא ולא - שאלת הסמכות אינה רלוונטית אלא מידת האחריות שאנחנו לוקחים על עצמנו.

בחודש האחרון פקדתי שלוש הלוויות של צעירים מוצקינאים בגילאי 30 עד 45 שנפטרו ממחלת הסרטן. הם כמובן לא היחידים ואם גם אתם חשים שהמחלה הזאת פוקדת יותר מידי בתים במוצקין, חשוב שתדעו שיש לכך תשתית עובדתית מוצקה.

לצערי, רשם הסרטן במשרד הבריאות אינו מפרסם דו"חות שנתיים לפי חתך עירוני והמידע הרב שנאסף בקרב הגופים הרלוונטיים אינו מסונכרן בזמן אמת וגם אינו נגיש לציבור. בהיעדר מידע אין סיכוי למודעות ולפ

עולה. כך קורה שאנחנו ממשיכים לקבור את מתינו ולבקר את חברינו וקרובינו במחלקות האונקולוגיות מבלי לחשוב שצריך לעשות עם זה משהו.

הסיכון של נשים במוצקין לחלות בסרטן צוואר הרחם גדול ב-70% מעל לממוצע הארצי ומצבם של הגברים במוצקין גרוע לא פחות. אי אפשר שלא להתקומם נוכח האדישות שהנושא הזה זכה וזוכה לה בקרב פרנסי ונבחרי העיר. את זה באנו לשנות.

בשנת 2018 הכנסנו את נושא המאבק בתחלואה מסרטן לאחד מהדגלים המרכזיים של רוח חדשה במוצקין. הבהרתי כבר אז, כי אין בכוונתנו להסיר גרם אחריות ממשרדי הממשלה לתחלואה המזעזעת הזאת שגובה מחיר אנושי בלתי נתפס באינספור בתים בקריית מוצקין. יחד עם זאת הדגשתי, כי אי אפשר לפטור את עצמנו רק בהטלת אחריות על השלטון המרכזי. יש עוד הרבה מה לעשות ברמה המוניציפאלית, ברמת מערכת החינוך המקומית וברמת הפרט - על מנת לצמצם את התחלואה. כהורים לילדים אין לנו הלוקסוס לומר שאין הדבר הזה מתפקידנו.

ראשית לכל, חשוב להכיר בכך שאנחנו חיים באזור מזוהם. אסור להדחיק זאת. במשך שנים, הרשות המקומית שלנו נמנעה מלעסוק בפרסום נתוני התחלואה מסרטן מחשש שהדבר יפגע בתדמיתה של העיר ובשוק הדיור המקומי. הרשות "הקטינה ראש" והותירה למשרדי הבריאות והגנת הסביבה לעשות את העבודה. אלא שהמשרדים הללו, כאמור, אינם מפרסמים דו"חות תחלואה עירוניים והסיכוי של תושב במוצקין לקבל מידע עדכני על אודות התחלואה מסרטן בעיר שלו - הינו אפסי. המידע לא נמצא ברשת האינטרנט.

רוח חדשה במוצקין דוגלת בגישה אחרת לחלוטין: שוק משוכלל של מידע מדויק ועדכני. התושבים צריכים לשלוט על חייהם ולקבל מידע מדויק שעל פיו הם יוכלו לקבל החלטות גורליות לגבי ילדיהם ולגבי עצמם. אם יש אזורים הנגועים בתחלואה גדולה יותר מחובתה של הרשות המקומית (גם אם אין לה "סמכות סטטורית") לעשות הכל על מנת להנגיש את המידע הזה לתושביה.

במרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות פועל הרישום הלאומי למחלת הסרטן. היעדר תקציבים מונעים מהמרכז הזה למצות את פוטנציאל המידע שקיים על תחלואה מסרטן בישראל (ובמוצקין בפרט) וכתוצאה מכך נפגע אחד הכלים החשובים ביותר לצורך קביעת מדיניות וביצוע פעולות. בהיעדר סנכרון בזמן-אמת בין קופות החולים, בתי החולים ומשרד הבריאות, המרכז מעבד את המידע באיחור ומסוגל להפיק דו"חות תחלואה לתקופת זמן של שנתיים-עד שלוש שנים אחורה. גם המידע הזה לא זמין לתושב הרגיל. רוב המידע לפי חתך עירוני נשאר במרכז ולא עולה לרשת האינטרנט.

בשבוע שעבר פניתי למנהלת הרישום הלאומי של מחלת הסרטן, הד"ר ברברה סילברמן וביקשתי ממנה להפיק לנו דו"ח מיוחד אודות תחלואת הסרטן במוצקין. הדו"ח הזה מצורף בתגובה ראשונה לפוסט והוא נגיש להורדה. קיראו אותו ושתפו אותו עם חברים. מידע חיוני.

עד כאן לגבי מידע, מודעות והצורך בהכרה עצמית שאנחנו חיים באזור מזוהם.

שנית, מערכת החינוך העירונית חייבת לחנך את הדור הצעיר לשגרת חיים נכונה באזור מזוהם. למחלת הסרטן יש מובהקות סטטיסטית באזורי זיהום אוויר אבל לאדם הבודד בהחלט יש אפשרות להיחלץ מסטטיסטיקת התחלואה אם יפעל נכון במדדים האחרים : פעילות ספורטיבית, תזונה, היעדר עישון, צמצום חשיפה לאוויר הפתוח בזמני זיהום חריגים וכך הלאה. זה נכון תמיד, זה קריטי באזור מזוהם, אבל חשוב וצריך לחנך לכך.

שלישית, ניטור זיהום אוויר עצמאי. אני מזכיר לכם שלפני כשנתיים סגן ראש העיר יוסי מרקוביץ הורה לנתק את תחנת הניטור שפעלה בדרום מוצקין בגלל שהתוצאות שלה "פגעו בשמה הטוב של העיר". תל-אביב שמחה לקבל את התחנה שנעקרה ממקומה. רוח חדשה במוצקין דוגלת בגישה אחרת: לעודד כמה שיותר ניטור וכמה שיותר מידע על איכות האוויר. ניטור שווה מידע, ומידע יסייע לעירייה לשרטט מדיניות עירונית למצבים שונים. כך לדוגמא, בימים או שעות שנרשמים שיעורי זיהום אוויר גבוהים מערכת החינוך העירונית תוודא שתלמידי מוסדות החינוך לא יצאו לפעילויות בחוץ. פשוט, קל ומציל חיים.

רביעית, הקמת תשתיות סינון אוויר בתוך מוסדות ציבוריים בדגש על מוסדות חינוך. אם היו מספיק תחנות ניטור במוצקין אפשר היה להפיק בקלות דו"חות מדויקים יותר היקף על זיהום האוויר בעיר. דו"חות שכאלה הם תחמושת להשגת מימון ממשלתי לפרויקט שכזה. כדי שהפרויקט יתממש מתישהו, מישהו חייב להגדיר אותו כיעד ולהכניס אותו לתכנית חומש עירונית.

חמישית, צמחיה עירונית. במוצקין יש מעט מאוד ריאות ירוקות (ואת הריאה הירוקה הגדולה ביותר בעיר, היא הפארק העירוני, העירייה רוצה לספח לגן החיות ולהפוך אותה בתשלום). העירייה חייבת להמשיך להגדיל את היקף הצמחיה והנטיעות בעיר בסוגי עצים וצמחיה שסופחים אליהם מזהמים תעשייתיים.

שישית, מאבק עיקש של הרשות המקומית מול משרדי הממשלה הן בנוגע לפינוי המפעלים המזהמים, הקשחת הרגולציה מול פליטות מזהמים, ניקוי הקרקע, הגברת הניטור והפניית משאבים לטובת אוכלוסייה שמתגוררת באזור מזוהם.

אלו הם רק עיקרי התכנית של רוח חדשה במוצקין למאבק בתחלואת הסרטן. יש לכם רעיונות נוספים. שלחו אלינו.

שבוע טוב, ציקי

Commentaires


  • Facebook
  • YouTube
bottom of page